miércoles, 6 de febrero de 2019

Entorns personals d'aprenentatge i la seva capacitat autoreguladora!


L’entrada de blog d’avui està destinada a abordar la relació existent entre els entorns personals d’aprenentatge (PLE, Personal Learning Environments) i l’autoregulació de l'aprenentatge. En anteriors entrades del nostre blog educatiu hem tractat el model cíclic de Zimmermann i les innovacions tecnològiques a la societat del segle XXI, apartats molt vinculats al contingut d’avui.

Mitjançant les noves tecnologies, avui dia podem resoldre en qüestió de segons qualsevol dubte que se’ns plantegi. Internet té un enorme potencial educatiu si s’utilitza de manera correcta,  ja que ens ofereix tot un seguit de recursos, eines i materials que ens permeten accedir, crear i compartir informació. Per exemple, les  xarxes socials com Twitter o Facebook, ben utilitzades, ens donen l’oportunitat d’accedir a una informació necessària en un moment determinat i al mateix temps compartir-la amb altres usuaris. Es converteixen en espais educatius que formen part d’allò que na Mari Carmen Llorente Cejudo ha definit com l’educació informal (Llorente Cejudo,2013) i que s’està convertint en una peça molt important a l’educació de la societat d’avui dia.

Els entorns personals d’aprenentatge (PLE) poden ser definits com a espais personals on trobem les eines, fonts d’informació i altres recursos- digitals o no- que utilitzem de manera freqüent per aprendre. No són estrictament una eina, sinó un conjunt d’eines i materials que formen el nostre entorn personal d’aprenentatge. Així doncs, en un PLE es combinen els dos tipus d’educació, l’educació informal (pròpia d’un àmbit extern als centres educatius) que, per exemple, podem rebre de les nostres xarxes socials, i l’educació formal (aquella que rebem als centres educatius).



D’altra banda, el PLE arriba a ser l’expressió individual de com aprèn un per si mateix i això requereix una certa organització del nostre PLE. A aquest efecte, podríem plantejar-nos  aquestes tres preguntes:

-Quines eines utilitzo en el meu procés d’aprenentatge?

-Com utilitzo aquestes eines en el meu procés d’aprenentatge?

-De qui estic aprenent i amb qui comparteixo el meu procés d’aprenentatge?

Per tant, en un PLE ha de figurar d’on extrec la informació, a on modifico/treballo aquesta informació i, finalment, de qui aprenc i amb qui comparteixo el meu aprenentatge. Aquest darrer apartat es coneix com a “Personal Learning Network” (PLN), és a dir, la xarxa personal d’aprenentatge. En aquesta xarxa figuren elements com Twitter, Facebook o Linkedin, ja que són eines que ens permeten contactar amb altres persones de les quals podem aprendre, i amb les que podem compartir les nostres experiències i activitats.



En paral·lel, cal destacar que  el PLE és una eina que fomenta el desenvolupament de les nostres capacitats i habilitats d’autoaprenentatge. Per tant, i mitjançant el suport dels docents, podem treballar els PLE amb l’alumnat i així fomentar en ells un major grau d’autonomia i autoregulació del seu propi aprenentatge treballant tres aspectes bàsics: planificació, execució i autoreflexió de l’aprenentatge (Chaves, Trujillo & López 2015).

Com a conclusió, el PLE que es mostra a continuació, té un component grupal donat que recull les principals eines i recursos que utilitzem amb més freqüència al nostre procés d’aprenentatge.


Diagrama elaborat per Puig, Martínez, Ramón i López.
Per ampliar visita bubbl.es clicant la imatge.


1-Fase d'accés a la informació.



2- Fase de creació.



3- Fase de compartir la informació.


-Bibliografía.

- Chaves, E., Trujillo, J.M., & López, J.A. (2015). Autorregulación del Aprendizaje en Entornos Personales de Aprendizaje en el Grado de Educación Primaria de la Universidad de Granada, España. Recuperado de: https://scielo.conicyt.cl/pdf/formuniv/v8n4/art08.pdf

-Llorente Cejudo, Mª.C. (2013). Aprendizaje autorregulado y PLE. Recuperado de http://www.uco.es/servicios/ucopress/ojs/index.php/edmetic/article/viewFile/2861/2754 

-Nuñez, J.C., González-Pienda, J.A.,Solano, P., & Rosario, P. (2006). Autorregulación del aprendizaje: un nuevo desafío del estudiante de Enseñanza Superior. Recuperado de http://www.infocop.es/view_article.asp?id=1039



No hay comentarios:

Publicar un comentario