L’entrada de blog d’avui està destinada
a abordar la relació existent entre els entorns personals d’aprenentatge (PLE,
Personal Learning Environments) i l’autoregulació de l'aprenentatge. En anteriors entrades
del nostre blog educatiu hem tractat el model cíclic de Zimmermann i les innovacions tecnològiques a la societat del segle XXI, apartats molt vinculats al contingut
d’avui.
Mitjançant les noves tecnologies, avui
dia podem resoldre en qüestió de segons qualsevol dubte que se’ns plantegi. Internet
té un enorme potencial educatiu si s’utilitza de manera correcta, ja que ens ofereix tot un seguit de recursos,
eines i materials que ens permeten accedir, crear i compartir informació. Per
exemple, les xarxes socials com Twitter
o Facebook, ben utilitzades, ens donen l’oportunitat d’accedir a una informació
necessària en un moment determinat i al mateix temps compartir-la amb altres
usuaris. Es converteixen en espais educatius que formen part d’allò que na Mari
Carmen Llorente Cejudo ha definit com l’educació informal (Llorente Cejudo,2013) i que s’està
convertint en una peça molt important a l’educació de la societat d’avui dia.
Els entorns personals d’aprenentatge
(PLE) poden ser definits com a espais personals on trobem les eines, fonts
d’informació i altres recursos- digitals o no- que utilitzem de manera freqüent
per aprendre. No són estrictament una eina, sinó un conjunt d’eines i materials
que formen el nostre entorn personal d’aprenentatge. Així doncs, en un PLE es
combinen els dos tipus d’educació, l’educació informal (pròpia d’un àmbit
extern als centres educatius) que, per exemple, podem rebre de les nostres
xarxes socials, i l’educació formal (aquella que rebem als centres educatius).
D’altra banda, el PLE arriba a ser
l’expressió individual de com aprèn un per si mateix i això requereix una certa
organització del nostre PLE. A aquest efecte, podríem plantejar-nos aquestes tres preguntes:
-Quines eines utilitzo en el meu procés
d’aprenentatge?
-Com utilitzo aquestes eines en el meu
procés d’aprenentatge?
-De qui estic aprenent i amb qui comparteixo
el meu procés d’aprenentatge?
Per tant, en un PLE ha de figurar d’on
extrec la informació, a on modifico/treballo aquesta informació i, finalment, de
qui aprenc i amb qui comparteixo el meu aprenentatge. Aquest darrer apartat es
coneix com a “Personal Learning Network” (PLN), és a dir, la xarxa personal
d’aprenentatge. En aquesta xarxa figuren elements com Twitter, Facebook o
Linkedin, ja que són eines que ens permeten contactar amb altres persones de
les quals podem aprendre, i amb les que podem compartir les nostres
experiències i activitats.
En paral·lel, cal destacar que el PLE és una eina que fomenta el
desenvolupament de les nostres capacitats i habilitats d’autoaprenentatge. Per
tant, i mitjançant el suport dels docents, podem treballar els PLE amb
l’alumnat i així fomentar en ells un major grau d’autonomia i autoregulació del
seu propi aprenentatge treballant tres aspectes bàsics: planificació,
execució i autoreflexió de l’aprenentatge (Chaves, Trujillo & López 2015).
Com a conclusió, el PLE que es mostra a
continuació, té un component grupal donat que recull les principals eines i
recursos que utilitzem amb més freqüència al nostre procés d’aprenentatge.
Diagrama elaborat per Puig, Martínez, Ramón i López.
Per ampliar visita bubbl.es clicant la imatge.
1-Fase d'accés a la informació.
2- Fase de creació.
3- Fase de compartir la informació.
-Bibliografía.
- Chaves, E., Trujillo, J.M., & López, J.A. (2015). Autorregulación del Aprendizaje en Entornos Personales de Aprendizaje en el Grado de Educación Primaria de la Universidad de Granada, España. Recuperado de: https://scielo.conicyt.cl/pdf/formuniv/v8n4/art08.pdf
-Llorente Cejudo, Mª.C. (2013). Aprendizaje autorregulado y PLE. Recuperado de http://www.uco.es/servicios/ucopress/ojs/index.php/edmetic/article/viewFile/2861/2754
-Nuñez, J.C., González-Pienda, J.A.,Solano, P., & Rosario, P. (2006). Autorregulación del aprendizaje: un nuevo desafío del estudiante de Enseñanza Superior. Recuperado de http://www.infocop.es/view_article.asp?id=1039
No hay comentarios:
Publicar un comentario