miércoles, 30 de enero de 2019

Educació oberta... una redundància necessària?


Navegant pel nostre espai de reflexió, on compartim aprenentatges, un podrà contemplar escrits que, indubtablement, generaran algun tipus de pensament. Això és així a causa de la ubiqüitat del coneixement, fonamental en l’era digital. Seguint pel mateix camí, si anteriorment parlàvem dels canvis en la figura del docent i l’educació, ara toca parlar d’un dels majors canvis educatius: l’obertura de l’educació.

Quan parlem d’obertura existeix certa indefinició, però, seguint a Cronin (2017), podem diferenciar quatre interpretacions: obertura respecte a admissió, obertura respecte a gratuïtat, obertura respecte a recursos educatius (capacitat de modificar i emprar informació i materials de manera personalitzada ‒obrir com a lliure-) i obertura respecte a pràctiques educatives, un enfocament on alumnes i docents comparteixen processos de creació de coneixement.

L’educació oberta, com indica Couros(2013), va més enllà dels codis i continguts oberts, del lliure accés. Constitueix una mena de principi que defensa el dret a ser educats, a aprendre. Parlem de facilitar l’enfocament més social i col·laboratiu de l’aprenentatge (fonamental si l’aprenentatge és condició necessària per viure), del coneixement com a ben públic. Davant d’aquesta idea, podríem preguntar-nos, no és l’educació un procés on compartim coneixement constantment? Si, com indica Cronin (2017), l’obertura és inherent a l’educació, no parlaríem d’una redundància?

Potser són qüestions sense resposta que els educadors han de fer-se per construir la seva identitat professional, però és indubtable que les pràctiques, cada vegada més, ens porten a compartir recursos oberts, a l’intercanvi i participació en xarxa, aprofitant les oportunitats que brinden les tecnologies participatives. Ara bé, podem utilitzar els continguts i recursos de qualsevol manera?


Existeix un extens i profund debat sobre l’ús que fem dels recursos que trobem a la xarxa. Aquí és on entren en joc les 5Rs de Wiley (2014) i on cal tenir clares les eines per gestionar els drets d’autoria.

Unes eines interessants són les “Creative Commons”, llicencies que permeten a terceres persones utilitzar el treball d’una persona que, prèviament, ha autoritzat el seu ús. Utilitzant-lo, la persona ha d’acceptar la llicència d’ús (existeixen sis diferents), essent condició essencial citar a l’autor. Ara bé, existeix un extens debat darrere de les CC que gira entorn de la qüestió econòmica: l’ús de les CC no genera ingressos (anteposa el reconeixement). Aquest debat, al final, apareix com una qüestió de prioritats (interessos econòmics o contribuir al saber general), encara que el tema és més difús i enrevessat (no és el mateix lucrar-se per una obra d’art o cultura quan és l’únic sustento, que tractar de lucrar-se pel resultat d’una feina per la qual ja estàs assalariat). Tot i existir casos on usuaris s’han lucrat a través del treball d’autors, el potencial de les CC rau en la promoció d’una cultura lliure, essent profitós per tothom, ja que amb la difusió es contribueix a l’enriquiment cultural i a l’expansió del coneixement.




Per tot això, com creiem en la idea d’educació sense barreres i en la contribució a l’enriquiment cultural i a l’intercanvi (a partir del qual tots guanyem) nosaltres hem optat per obrir els escrits a tothom amb l’etiqueta CC BY (Atribució 4.0 Internacional), ja que prioritzem la difusió i volem invitar a tothom a reflexionar amb nosaltres.




Bibliografia
- Couros, A. (2013). Visualizando la enseñanza abierta. En L. Castañeda y J. Adell (Eds.), Entornos Personales de Aprendizaje: Claves para el ecosistema educativo en red (pp. 179-183). Alcoy: Marfil.
Cronin, C. (2017).  Openness and Praxis: Exploring the Use of Open Educational Practices in Higher Education. IRRODL, 18(5). Recuperat de http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/3096/4301
Wiley, D. (2014). The access compromise and the fifth R. Iterating toward openness. Retrieved 18th April 2015 fromhttp://opencontent.org/blog/archives/3221


No hay comentarios:

Publicar un comentario