lunes, 25 de febrero de 2019

Construint l'educació del segle XXI!


Aquesta darrera entrada de blog està destinada a fer una reflexió personal dels coneixements adquirits amb l’assignatura d’Investigació i innovació de l’especialitat. A l’inici d’aquest màster partia de la idea de trobar-me un màster que seguiria la metodologia que vaig viure durant la meva fase d’estudiant, però no vaig trigar a ser conscient del component innovador intrínsec que portava el màster. Assignatures com Processos i contextos Educatius i Investigació i innovació de l’especialitat tenen la intenció d’ensenyar als futurs professors el potencial de les TIC  (Tecnologies de la informació i la comunicació) dins l’aula. La premissa principal d’aquestes assignatures és que l’educació ha de seguir el ritme de la societat actual, plenament digitalitzada, i per tant s’han d’aplicar canvis dins de l’educació que s’imparteix dins l’aula. No es pretén acabar amb el model tradicional d’ensenyament-aprenentatge però sí donar més pes a les noves tecnologies pròpies dels nostres temps.


                                          Pixabay CC0

Partint d’aquesta idea, mitjançant aquestes dues assignatures, hem après a utilitzar les TIC des del punt de vista educatiu. Hem pogut conèixer noves eines com és el cas de Piktochart, que poden ser una bona alternativa al PowerPoint de cara a fer presentacions a l’aula. Lligat amb això, hem vist com xarxes socials com Twitter poden arribar a ser una eina molt útil per enriquir el nostre procés d’aprenentatge a partir d’altres usuaris, així com una eina molt eficaç per compartir els nostres coneixements amb la comunitat virtual.  


                                         Pixabay CC0

Parlant ara pròpiament de l’assignatura d’Investigació i innovació de l’especialitat, malgrat la curta durada, he pogut ampliar el meu coneixement sobre les llicències existents per gestionar els drets d’autoria a Internet estudiant les denominades Creative Commons i reflexionant sobre l’educació oberta. Fruit d’aquesta feina els membres d’aquest blog vàrem optar per una educació sense cap mena de barrera i, amb el propòsit de contribuir a l’enriquiment cultural i a l’expansió del coneixement, vàrem optar per atorgar al nostre blog la llicència CC-BY (Atribució 4.0 Internacional) amb la intenció de prioritzar la difusió del coneixement amb altres membres de la comunitat d’Internet. L’activitat OPEN EDUCATION m’ha servit per adquirir consciència de fer un bon ús de les llicències d’autoria i no utilitzar els recursos d’Internet sense cap mena de control i respecte cap al seu autor o autora.

Un altre aspecte a destacar d’aquesta assignatura ha sigut l’activitat dedicada a l’organització d’un PLE (Personal Learning Environment) grupal. Els diferents integrants del grup vàrem compartir les eines, recursos i les plataformes que amb més freqüència utilitzàvem en les diferents fases d’elaboració d’un producte: accés a la informació, creació i difusió del producte. Vàrem reflexionar també sobre la possibilitat d’ajudar als alumnes en l’organització dels seus propis PLE com a manera de fomentar l’autonomia personal.

Finalment, utilitzem l’eina Thinkling amb la intenció de contar la història del nostre aprenentatge en aquesta assignatura tenint en compte la primera fase del període del Pràcticum. La sensació és que s’estan formant futurs docents implicats en l’ús de les TIC a les aules. Actualment estaríem en una fase de transició però, com s’ha destacat, no es pot ignorar el pes cada vegada més important de la tecnologia en el nostre dia a dia. Per tant, com a futurs docents hem de treure profit a aquestes noves tecnologies i aconseguir una introducció efectiva de les TIC a l’aula convertint-les en una pròtesi de la mateixa educació, com defensen figures rellevants com Mishra i Koehler amb el model TPACK i el mateix Miguel Àrea Moreira. Per tant, com a conclusió, tot i que actualment encara trobem docents als qui els costa canviar de metodologia, pel temps que porten exercint, una de les premisses d’aquest màster és la necessitat de ser professors en constant aprenentatge i, per tant,  com a gent implicada amb els canvis de la nostra societat, no trigarem molt a veure una aplicació consolidada de les TIC a les aules.


No hay comentarios:

Publicar un comentario