Aquesta darrera entrada de blog
està destinada a fer una reflexió personal dels coneixements adquirits amb
l’assignatura d’Investigació i innovació
de l’especialitat. A l’inici d’aquest màster partia de la idea de trobar-me
un màster que seguiria la metodologia que vaig viure durant la meva fase
d’estudiant, però no vaig trigar a ser conscient del component innovador
intrínsec que portava el màster. Assignatures com Processos i contextos Educatius i Investigació i innovació de l’especialitat tenen la intenció
d’ensenyar als futurs professors el potencial de les TIC (Tecnologies de la informació i la
comunicació) dins l’aula. La premissa principal d’aquestes assignatures és que
l’educació ha de seguir el ritme de la societat actual, plenament
digitalitzada, i per tant s’han d’aplicar canvis dins de l’educació que s’imparteix
dins l’aula. No es pretén acabar amb el model tradicional
d’ensenyament-aprenentatge però sí donar més pes a les noves tecnologies
pròpies dels nostres temps.
Pixabay CC0
Partint d’aquesta idea,
mitjançant aquestes dues assignatures, hem après a utilitzar les TIC des del
punt de vista educatiu. Hem pogut conèixer noves eines com és el cas de Piktochart, que
poden ser una bona alternativa al PowerPoint de cara a fer presentacions a
l’aula. Lligat amb això, hem vist com xarxes socials com Twitter poden
arribar a ser una eina molt útil per enriquir el nostre procés d’aprenentatge a
partir d’altres usuaris, així com una eina molt eficaç per compartir els nostres
coneixements amb la comunitat virtual.
Pixabay CC0
Parlant ara pròpiament de
l’assignatura d’Investigació i innovació
de l’especialitat, malgrat la curta durada, he pogut ampliar el meu coneixement
sobre les llicències existents per gestionar els drets d’autoria a Internet
estudiant les denominades Creative Commons i reflexionant sobre l’educació oberta.
Fruit d’aquesta feina els membres d’aquest blog vàrem optar per una educació
sense cap mena de barrera i, amb el propòsit de contribuir a l’enriquiment
cultural i a l’expansió del coneixement, vàrem optar per atorgar al nostre blog
la llicència CC-BY (Atribució
4.0 Internacional) amb la intenció de prioritzar la difusió del coneixement amb
altres membres de la comunitat d’Internet. L’activitat OPEN
EDUCATION m’ha servit per adquirir consciència de fer un bon ús de
les llicències d’autoria i no utilitzar els recursos d’Internet sense cap mena de
control i respecte cap al seu autor o autora.
Un altre aspecte a destacar
d’aquesta assignatura ha sigut l’activitat dedicada a l’organització d’un PLE
(Personal Learning Environment) grupal. Els diferents integrants del grup vàrem
compartir les eines, recursos i les plataformes que amb més freqüència
utilitzàvem en les diferents fases d’elaboració d’un producte: accés a la
informació, creació i difusió del producte. Vàrem reflexionar també sobre la
possibilitat d’ajudar als alumnes en l’organització dels seus propis PLE com a
manera de fomentar l’autonomia personal.
Finalment, utilitzem l’eina Thinkling
amb la intenció de contar la història del nostre aprenentatge en aquesta
assignatura tenint en compte la primera fase del període del Pràcticum. La
sensació és que s’estan formant futurs docents implicats en l’ús de les TIC a
les aules. Actualment estaríem en una fase de transició però, com s’ha destacat,
no es pot ignorar el pes cada vegada més important de la tecnologia en el
nostre dia a dia. Per tant, com a futurs docents hem de treure profit a
aquestes noves tecnologies i aconseguir una introducció efectiva de les TIC a
l’aula convertint-les en una pròtesi de la mateixa educació, com defensen
figures rellevants com Mishra i Koehler
amb el model
TPACK i el mateix Miguel
Àrea Moreira. Per tant, com a conclusió, tot i que actualment encara
trobem docents als qui els costa canviar de metodologia, pel temps que porten
exercint, una de les premisses d’aquest màster és la necessitat de ser
professors en constant aprenentatge i, per tant, com a gent implicada amb els canvis de la
nostra societat, no trigarem molt a veure una aplicació consolidada de les TIC
a les aules.
No hay comentarios:
Publicar un comentario